Förståelse för borderline


Båda dessa diagnossystemen används idag inom psykiatrin i Sverige.

BPS Borderline personlighetsstörning, diagnos enligt det amerikanska klassifikationssystemet DSM-IV. (BPD är den engelska förkortningen)
IPS Emotionellt instabil personlighetsstörning, diagnos enligt WHO:s klassifikationssystem ICD-10.

Det gemensamma är att människor med diagnoserna enligt IPS/BPS, har svårigheter inom fem olika områden enligt nedan.

  • Svårigheter att reglera känslor – personen har instabila känslor och problem med ilska.
  • Svårigheter att hantera relationer – vilket visar sig i intensiva relationer, snabba avslut och rädsla för att bli övergiven.
  • Svårigheter med en sammanhängande bild av sig själv – personen har identitetssvårigheter, dålig självkänsla och ofta en känsla av tomhet.
  • Svårigheter att reglera sitt beteende – vilket visar sig i impulsivt beteende, självmords- och självskadande beteende.
  • Svårigheter med sitt tänkande – kan visa sig som koncentrationssvårigheter, förföljelseidéer och att personen flyr från den verklighet som personen har omkring sig. Personen kan inte stanna upp och ifrågasätta egna tankar, se och utvärdera konsekvenserna.

Läs mer på Landstinget Gävleborgs hemsida

Jag läste detta hos borderline59 och kände att jag ville dela med mig av den i min blogg också,så jag frågade om jag fick och det fick jag..Jag rekommenderar faktiskt er som är intresserade av hur det är att leva med Borderline osv att besöka henne,hon skriver bra..

Published in: on 2 juni, 2011 at 16:27  Kommentera  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://nanfaanlee.wordpress.com/2011/06/02/forstaelse-for-borderline/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Berätta vad du Tycker/Tänker och Vill..

