Mitt boktips till dig..

Vill tips om en bok som jag tycker ni ska läsa, iaf alla ni som känner mig😉 Har hittills bara kommit till mitten av boken och det gör ont i magen av igen kännande i vissa lägen..kanske är det för att de är första boken jag läser där det handlar om en mamma vars värld rasar samman..Kanske därför jag känner igen mig så mycket i det som skrivs,hoppas lite på att kunna ta lite lärdom av slutet av boken,då jag ändå vill tro att författaren fungerar någorlunda normalt idag..

Sänder på tusen kanaler handlar om borderline. Den beskriver hur livet och vardagen rasar samman, för att sedan sakta, bit för bit byggas upp igen för en helt vanlig tjej med bra utbildning, barn, man och jobb.

En tjej som fungerat funktionellt och normalt tills diagnosen blommar ut, och det hårda arbetet med att få pusslet att falla på plats.
Det är en krass skildring av dagens psykiatriska vård, den tunna linjen mellan sjukt och friskt, sanning och självkritik, realism och drömmar. Ett svartvitt liv med sjukdomen som utlöser dramatiska och plågsamma händelser, men även dagar som glöder av livsglädje och energi. Boken tar närgånget, kompromisslöst och smärtsamt upp en mammas oerhörda dilemma i den djupaste och mest fasansfulla fasen av en depression: att vara tvungen att leva för att inte skada sina barn, men innerligt tro att fortsatt existens skadar dem.

”Jag är en OnOff-affär,min bröstkorg består av en vägg med tusen tv-monitorer.Varje skärm sänder sin egen film.Självklart och högljutt uppblåst vräker de ur sig bilder och menar att just deras budskap är de enda sanna. Hur ska jag veta vilken film som är den rätta,i vilket sken ska jag betrakta mig själv? Varenda ord som uttalas,varje mening,varje gest,varje handling betyder olika saker,skildras på tusen sätt.. Vem har rätt? Det susar och brusar,jag ser mig i alla filmer.Det enda de har gemensamt är att jag inte är livsduglig. För egoistisk,lat,hänsynslös,patetisk,dumstridig,att jag får skylla mig själv och att allt jag rör vid blir till aska.”

Ur: Sänder på tusen kanaler (en bok om borderline) Av: Mikaela aspelin

Published in: on 5 juni, 2011 at 18:54  Comments (1)  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://nanfaanlee.wordpress.com/2011/06/05/boook-tips/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. Jag läste boken i september 2009 och skrev om den i min blogg. Läs om du vill på http://borderline59.wordpress.com/2009/09/10/boken/

    Kram!


Berätta vad du Tycker/Tänker och Vill..

